Co je to uživatelské testování?

Vraťte se zpět do doby, kdy jste naposledy navrhovali a designovali webové stránky. Jak probíhal návrh struktury, wireframes a designu? Dali jste plnou důvěru vašemu dodavateli, nebo jste dokonce celé řešení vymýšleli vy sami? Ani z jedna možností není tou správnou. Webové stránky totiž neděláte pro sebe, ani pro vašeho dodavatele, ale především pro své zákazníky, kteří je používají. A právě použitelnost a srozumitelnost navrhovaného řešení vám uživatelské testování odhalí.

Kdy je ten správný čas?

Po návrhu struktury. Po dílčích návrzích wireframů, či jejich dokončení. Po zhotovení designu. Nebo, v tom nejméně pravděpodobném případě, po dokončení webových stránek. Čím dříve a čím vícekrát uživatelské testování provedete, tím jednodušší a levnější pro vás a vašeho dodavatele bude nalezené chyby a nedostatky opravit.

Co vám přinese?

Po několika měsících vývoje je pro všechny velice těžké hledat a přiznat si některé chyby. Bylo provedeno nespočet kompromisů a ústupků, které vedly k finálnímu návrhu. Chyby už ani nevidíme. Testovací verzi webu jsme viděli stokrát a zdá se nám téměř dokonalá (stačí už jenom zvětšit logo). Jenže. Realita je obvykle jiná. Hlavní výhodou uživatelského testování je konstruktivní a neotřelý feedback. Ten pocit, když váš zákazník nemůže najít nejnovější produkt či vyhledávání, je sice frustrující, ale posune vás, celý tým, ale především váš projekt zase o kus dál.

Jak ho zrealizovat?

Příprava uživatelského testování má několik částí.

1) Příprava

Je možné, že vám uživatelské testování bude provádět jiná firma než ta, která vám navrhuje webové řešení. V tom případě je nutné se detailně seznámit se stavem projektu, zákazníky a cílem testování. Tyto informace vedou k sestavení profilu testerů a přípravě scénáře

2) Scénář

Testování probíhá na základě připraveného scénáře. Pro relevantní výsledky by měl obsahovat 5 - 7 otevřených otázek. Při přípravě myslete na to, že samotné testování by nemělo zabrat více jak 45 minut a musí vám zůstat čas na úvodní seznámení s testerem a závěrečnou diskuzi. Vyhněte se otázkám, které jsou subjektivní, nebo je na ně možné odpovědět pouze ANO, či NE - např - “Líbí se vám naše webové stránky?” Naopak volte otázky otevřené, které testují navigaci a pochopení obsahu.

3) Testeři

5 testerů vám odhalí 80% vašich chyb. Pro testování volte testery z vaší cílové skupiny zákazníků a uživatelů. Pro první odhad vám jistě pomohou data z Google Analytics či demografický průzkum. Vybírejte mezi takovými uživateli, kteří ještě neviděli váš nový web a kteří jsou komunikativní.

4) Testování

Testování vede zpravidla analytik společně se zapisovatelem, který má za úkol pozorovat a zapisovat své poznatky. Pokud se chce testování zúčastnit více lidí, např. z řad klienta, je vhodné zařídit přenos záznamu testování do druhé místnosti.

Ukázka rozložení místnosti při uživatelském testování.

Ukázka sestavení testovací a pozorovací místnosti během testování internetového obchodu v agentuře 2Fresh.

5) Vyhodnocení

Provádějte ho ihned po každém testerovi. Stačí pětiminutové shrnutí hlavních poznatků a problémů, které tester odhalil.

Jakmile skončíte se všemi testery udělejte závěrečné shrnutí ještě ten samý den. Posbírejte všechny náměty, připomínky a návrhy. Budou se vám hodit při následných návrzích řešení objevených chyb.

A to nejdůležitější na závěr. Oprostěte se od svého ega. Je přirozené, že má vaše řešení nedostatky a chyby.  

 

Přejít na diskuzi