Představení MailChimpu
MailChimp je služba rozesílající hromadně e-maily. Českou obdobou je služba smartemailing. O úroveň vyšší a také dražší nástroj je například Silverpop, ale to již je nástroj mnohonásobně převyšující naše účely.
Založení a uživatelské prostředí je pro uživatele příjemné. Oproti českému Smart e-mailingu může být problémem anglický jazyk. Slovní zásoba potřebná pro porozumění a ovládání služby však není nijak velká.
Po přihlášení do služby MailChimp uvidíte tento obsah (viz. obrázek výše). Práce v systému je velmi snadná. Po levé straně je hlavní menu, v pravém horním rohu je možnost vytvořit novou kampaň a největší rozlohu této plochy zabírají tipy na první kroky v MailChimpu. Později se zde bude standardně zobrazovat vyhodnocení poslední rozeslané kampaně (newsletteru).
Třemi základními kroky je vytvoření listu kontaktů, tvorba přihlašovacích formulářů, díky kterým budete snadno sbírat nové kontakty a pak samozřejmě tvorba a rozeslání prvního newsletteru. Dnes si popíšeme založení listu a získání kontaktů, tvorba kampaní bude obsáhlejším tématem i v základní verzi, tak si ji necháme na příště.
Tvorba nového seznamu kontaktů
První adresář (list) je možné vytvořit snadno přímo na úvodní obrazovce, ale popíšeme si postup, který budete používat i později.
V levém postranním menu kliknete na tlačítko „Lists“. Zobrazí se vám přehled s vašimi seznamy emailových adres. V pravém horním rohu uvidíte tlačítko „create list“, přes které se dostanete na takovouto tabulku.
- List name je interní pojmenování adresáře, pokud například spravujete více seznamů, ideální je jméno klienta
- Default „from“ email je e-mailová adresa, ze které bude email odcházet a na kterou budou moci uživatelé odpovídat. Tato adresa je následně nutná potvrdit, aby bylo jasné, že jí vlastníte. Vrátíme se k tomu při tvorbě kampaně, odkud je to nejsnazší.
- Default „from“ name je jméno, ze kterého budou e-maily odcházet a které se zobrazí příjemcům jako odesílatel.
- Následně musíte vyplnit informace o tom, jak se uživatelé do seznamu dostali. Pokud vlastníte e-shop, je vhodné napsat například:“ Toto obchodní sdělení jste obdrželi na základě spolupráce se společností mojefirma, v návaznosti na provedený nákup v našem e-shopu nebo po vaší registraci na našich webových stránkách můjweb.“
- Následuje vaše adresa a je to. Ještě můžete nastavit, jestli a jak často chcete dostávat upozornění ohledně své databáze a pak již stačí jen uložit.
Získání a nahrávání kontaktů
Teď máme připraven adresář a můžeme s ním začít pracovat. Záhlaví vypadá takto:
Pod odkazem „Stats“ nalezneme souhrnné statistiky za celý seznam kontaktů. V sekci „Manage subscribers“ můžeme procházet aktivitu jednotlivých uživatelů, tvořit různé skupiny a segmenty, odhlašovat uživatele či je exportovat.
Pro začátek jsou pro nás nejdůležitější dvě záložky a to „Add subsrcibers“ a „Signup forms“. Přes „Add subscribers“ můžeme přidávat jednotlivé kontakty nebo je také hromadně importovat. MailChimp umožňuje mnoho způsobů importu přes kopírování z excelu, nahrávání celých dokumentů až po import z mnoha dalších aplikací jako Salesforce, Zendesk a dalších.
Import přes excel je velmi jednoduchý, stačí pouze zkopírovat seznam e-mailů, vložit a nahrát do MailChimpu. On sám si již vyloučí duplicity, a pokud již některé kontakty v databázi máte, umí zápisy aktualizovat a samozřejmě také vyloučí již jednou přihlášené e-maily.
Signup forms
Zde si můžete vytvořit vlastní přihlašovací formulář, který poté umístíte na svůj web a kdokoliv se přes něj přihlásí, bude rovnou přidán do vaší e-mailové databáze v MailChimpu. Přihlášení je tzv. formou „double opt-in“, to znamená, že uživatel musí ještě potvrdit přihlášení přes odkaz v e-mailu. Musí se tedy „přihlásit dvakrát“. Můžete si také přidat formulář do Wordpressu.
Podrobněji se budeme přihlašovacím formulářům věnovat v některém z dalších článků, kde si zároveň ukážeme, jak novým uživatelům automaticky posílat e-maily.
Využijte chytře e-mail marketing a neztrácejte čas neefektivními postupy.
Přejít na diskuzi