Segmenty se nám budou hodit především ve chvílích, kdy budeme srovnávat a vyhodnocovat chování různých skupin uživatelů na webu. Filtry použijeme pro selektování námi požadovaných výsledků v jednotlivých přehledech.

Segmenty

Segmenty nalezneme v horní části většiny přehledů. Standardně je zobrazován segment Všechny návštěvy. To znamená, že ve všech přehledech vidíme informace o všech uživatelích. Po kliknutí na segment nebo šipku vedle se nám otevře menu. Jak vypadá, si prohlédněte na následujícím obrázku.

Používání segmentů v GA

Můžeme si vybírat z předdefinovaných segmentů, mezi které patří například návštěvy z přirozeného vyhledávání, návštěvy z placeného vyhledávání, návštěvy z mobilů a tabletů nebo třeba návštěvy bez okamžitého opuštění. Najednou lze vybrat až čtyři segmenty a poté se nám v přehledech budou zobrazovat data jen o uživatelích spadajících do těchto segmentů. Zjistíme tak, jestli uživatele navštěvující web z mobilních zařízení zajímá jiný obsah než ty prohlížející web z počítačů a podobně.

Tvorba vlastních segmentů

Ještě zajímavější než samotné používání předdefinových segmentů, je možnost tvorby vlastních. Měříte i demografické údaje? Pak si jde vytvořit segmenty podle věku či pohlaví. Zjistíte tak, která skupina na vašem webu nejvíce konvertuje.

Vlastní segmenty vytvoříme přes tlačítko „Vytvořit nový segment“. Vznikající segment si nejdříve pojmenujeme a poté již volíme kritéria, podle kterých budou uživatelé do segmentu zařazeni. Mohou to být například demografické údaje, filtrování na základě zdrojů návštěvnosti, počtu návštěv či provedených transakcí. Je dobré si zjistit, jak se na webu chovají uživatelé, kteří zde byli více než x-krát a mohou být považováni za pravidelné návštěvníky, nebo srovnání nakupujících a nenakupujících uživatelů. Zde je důležité přepnout si segmentování podle uživatelů, nikoliv podle návštěv.

Pokročilé vlastní segmenty

Kromě základní segmentace zmíněné výše je možné použít i složitější. Ta se nastavuje pod položkami „Podmínky“ a „Sekvence“. Do podmínek můžeme použít takřka jakékoliv metriky. Vstupní stránky, čas strávený na webu. Cokoliv nás napadne. V sekvencích můžeme nastavit vzorec chování, který musí uživatel splnit. Nastavuje se po jednotlivých krocích, tedy například krok jedna může být datum první návštěvy, krok dva návštěva z určitého zdroje a další krok třeba návštěva určité stránky. S těmito pokročilými segmenty si určitě stojí za to vyhrát.

Každý vytvořený segment také může být základem pro remarketing. Pokud jste o remarketingu ještě nikdy neslyšeli, doporučuji vám přečíst si článek od Matěje Nosála.

Filtry

Filtry použijeme ve chvílích, kdy chceme zobrazit informace jen o některých řádcích v přehledech. Například budeme chtít ve zdrojích návštěvnosti vidět údaje jen Seznamu, a to jak z placeného vyhledávání, tak z přirozeného. Jednou z možností, jak toho docílit, je použití filtrů. Stačí do pole (viz obrázek níže) vepsat „Seznam“ a vyfiltrují se nám jen ty zdroje, které obsahují Seznam.

Používání základních filtrů v GA

Rozšířené filtry

I filtry mají další možnosti použití, které se zobrazí po kliknutí na tlačítko „rozšířený“. Můžeme si zde určit, zda chceme hledanou frázi z výsledků vyloučit nebo ji naopak do nich zahrnout. Filtrovat můžeme také podle jednotlivých metrik. Například můžeme zobrazit jen ty zdroje, které zaznamenaly více než x návštěv.

Regulární výrazy

Může se nám stát, že budeme potřebovat vyfiltrovat 2, 3 či více zdrojů. K tomu je zapotřebí znalosti regulárních výrazů. Pokud nevíte, co to je, můžete si o nich více přečíst na regularnivyrazy.info. Nejčastěji využijeme výraz pro “nebo” - zapisuje se takto: |. V rozšíření filtrů si vybereme, že daná metrika odpovídá regulárnímu výrazu, viz obrázek. A poté již píšeme s použitím regulárního výrazu. Ukážeme si to na příkladu filtrování newsletterových kampaní. Dejme tomu, že je máme označeny vždy podle měsíce, kdy je rozesíláme a chceme si vyfiltrovat jen přístupy z dubnového a květnového newsletteru. Vybereme si tedy filtr kampaně podle regulárního výrazu „duben|kveten“ a v přehledu budeme mít jen tyto dvě kampaně.

Složitější filtry v GA

Věřím, že vám tyto rady pomohou k zefektivnění práce s Google Analytics. Pokud si budete chtít cokoliv ujasnit nebo se ohledně Google Analytics na něco zeptat, neváhejte mě kontaktovat.

David

 
Přejít na diskuzi