Výběr typu e-mailu

Hned v prvním kroku si vybereme typ newsletteru. Na výběr máte ze čtyř možností.

  • Klasický newsletter
  • Pouze textový newsletter
  • A/B testování
  • Kampaň na základě článku v RSS feedu

V každém typu newsletteru je několik odlišností, ale ve své podstatě je tvorba všech kampaní podobná. Provedu vás tvorbou klasického newsletteru a závěrem přidám odlišnosti ostatních variant.

Klasický newsletter

Vybereme tedy možnost „Klasický newsletter“ (angl. Regular ol‘ campaign) a dostaneme se na výběr adresáře (list), na který chceme newslettery rozesílat. Pokud budete spravovat účty pro více klientů, dávejte si pozor, který účet zvolíte.

U každého listu můžeme vybrat z 3 typů příjemců.

  • Můžeme rozesílat na celý adresář
  • Můžeme zvolit rozesílání na statický segment, který jsme si vytvořili při nahrávání kontaktů nebo práci s kontakty v adresáři.
  • Můžeme kontakty vybrat na základě předchozí aktivity uživatelů nebo údajích, které o nich víme.

Třetí možnost je asi nejzajímavější. Pokud jste již rozesílali nějaké kampaně, můžete rozeslat e-mail třeba jen těm, kteří si otevřeli předchozí newsletter či rozeslat jen uživatelům, kteří chtějí dostávat newslettery s tématikou e-mailingu, přesně tak, jak je to na obrázku níže. Vybrat můžete jednu i více podmínek a poté pouze volíte, zda mají kontakty splňovat alespoň jednu nebo všechny.

Vybírejte, komu newsletter pošlete. 

Nastavení obecných údajů

Tlačítkem „next“ vpravo dole či kliknutím na „setup“ ve spodním menu se dostanete na další krok příprav vašeho newsletteru. Zde nastavujete obecné informace jako předmět e-mailu, jméno a e-mail, ze kterého bude rozesíláno. K tomu můžete nastavit „vedlejší“ informace jako měření google analytics, měření otevření e-mailu a prokliků v textu či automaticky nasdílet newsletter na sociální sítě.

Tvorba newsletteru

Nejnáročnější a zároveň nejzábavnější částí je samotná tvorba newsletteru.  Zde si nejdřív vybereme, jestli

  • Chceme vytvořit newsletter úplně od začátku
  • Použijeme předdefinovanou šablonu, ve které převážně upravujeme texty (na výběr více než 100 šablon)
  • Použijeme uloženou šablonu
  • Použijeme newsletter, který jsme posílali nedávno
  • Vložíme šablonu html kódem (volíme ve chvíli, kdy máme od grafika/kodéra připravený newsletter)

 Výběr šablony

První 4 varianty jsou dost podobné. Vyberete si předlohu (nebo prázdnou šablonu) a intuitivním systémem Drag and drop přetahujete jednotlivé prvky na místa, která chcete.

Tvorba z prázdné šablony

Přiblížím vám variantu, kdy si vybereme úplně prázdnou šablonu. Ještě v kroku „Template“ si zvolíme předlohu, kterou budeme plnit. Jak je vidět již z předchozího obrázku, vybrat můžeme například z jedno- či dvou-sloupcové předlohy. Je zde i 3-sloupcová či šablony jen s postranním sloupečkem.

Vybereme tedy šablonu, která nám nejvíce vyhovuje, a jdeme tvořit.  Rozhraní vypadá takto:

 Rozhraní pro grafické zpracování newsletteru

Rozhraní má 3 základní sekce:

  1. Největší částí je levá sekce, ve které vidíme newsletter a kam přetahujeme jednotlivé položky z pravé části ze sekce označené číslem 3
  2. V horní části si můžeme prohlédnout vzhled newsletteru na stolním počítači i mobilním telefonu, poslat si testovací newsletter nebo ho otestovat v různých prohlížečích.
  3. V této části jsou jednotlivé prvky, které používáme do newsletteru. Není zde pouze záložka „content“, která je zvýrazněná nahoře, ale také design, kde můžeme měnit například pozadí newsletteru, velikost a styl písma nadpisů či mobilní verzi. V sekci „comments“ se vám zobrazí případné komentáře vašich kolegů.

Jednotlivé prvky mají také různé možnosti úpravy: můžeme měnit počty obrázků, jejich pozice vůči textu a podobně. Pomoc můžeme hledat v přehledné nápovědě MailChimpu.

Revize a rozeslání

Poté, co si vyhrajeme s tvorbou newsletteru, přejdeme do poslední sekce, kde máme shrnutí všech předchozích kroků a možnosti nastavení času rozeslání. Buď můžeme rozeslat hned. Nebo nastavit na později. V této sekci také můžete nechat MailChimp rozhodnout o nejvhodnějším čase rozesílání.

Odlišnosti ostatních typů newsletteru

Při výběru textového newsletteru nepracujete se žádnými šablonami, pouze napíšete textový e-mail.

A/B testování má jeden krok navíc, kde si vybíráte, co chcete testovat. Můžete testovat buď předmět e-mailu, čas rozeslání nebo jméno, ze kterého rozesíláte. Nastavení je opět velmi intuitivní, jen tato možnost tvorby newsletteru je podporována až po určité době nebo v placené verzi. A/B testování lze použít i pro samotný obsah. To si určitě ukážeme v některém z dalších článků.

Posledním typem je kampaň na základě nových článků ve vašem RSS Feedu. Zde vepíšete url adresu vašeho feedu a MailChimp rozešle kampaň ve chvíli, kdy se zobrazí nový článek. Kromě tohoto kroku je nastavení podobné jako u základní kampaně.

To by bylo k základům rozesílání asi vše, tak neztrácejte čas a pojďte testovat MailChimp. A pokud se budete chtít na něco zeptat, určitě mě neváhejte kontaktovat.

David

Přejít na diskuzi