Začínáme

Chcete si vyzkoušet, jaké oslovení je lepší, váháte nad nejlepším časem pro rozeslání nebo zvažujete, jestli má být tlačítko v e-mailu žluté nebo modré? Je ideální chvíle na A/B testování. Budete k tomu potřebovat jen větší databázi, aby mělo testování smysl. Ideálně alespoň několik stovek kontaktů, ale čím více půjdeme do tisíců, tím lépe.

Základní A/B testování

Při tvorbě nové kampaně nezvolíme klasický newsletter, ale vybereme možnost A/B Split Campaign. A hned v prvním kroku vybíráme, co budeme chtít testovat a jak.

Rozhodujeme, zda chceme testovat předmět e-mailu, jméno rozesílatele a čas rozeslání. Pokud vybereme test podle předmětu nebo jména rozesílatele, můžeme si zároveň určit, jak velká část databáze má být testována. Můžeme tedy otestovat 40 % databáze a na zbylých 60 % se rozešle výsledná lepší varianta. Tu může vybrat MailChimp automaticky ve vámi vymezeném času a podle jednoho ze dvou kritérií – míra otevření nebo míra prokliků. Případně si můžete vybrat lepší variantu vy po nahlédnutí do výsledků.

Pokud optimalizujeme čas rozesílky, databáze je rozpůlena na dvě stejné části a my pouze v posledním kroku vybereme, kdy se mají jednotlivé skupiny rozeslat.

No a to je v podstatě vše. :) Teď již jen v kroku Setup vytvoříme dva různé předměty respektive jména rozesílatelů a připravíme newsletter jako každý jiný.

A/B testování obsahu

Zde již začíná být vše trochu zajímavější. Začneme stejně, jako bychom chtěli testovat předmět e-mailu. Vybereme, jak velká část databáze bude testovací a necháme MailChimp rozhodnout o vítězi podle míry prokliků. V následujícím kroku napíšeme pro obě skupiny stejný předmět (nemá smysl testovat více věcí najednou, nemohli bychom rozhodnout, co zapříčinilo výsledky). A jdeme tvořit newsletter. Budeme potřebovat znalost (mých) oblíbených merge tagů. :) Obsáhlá nápověda MailChimpu poskytuje vše potřebné k A/B testování.

Je to vcelku jednoduché. Před obsah, který chceme testovat, vložíme textové pole a do něho merge tag *|GROUP:A|*. Za něj vložíme obsah, který se zobrazí jen uživatelům v segmentu A. Na závěr opět do textového pole vložíme za sebe tagy *|END:GROUP|* *|GROUP:B|*. A vložíme obsah pro segment B, který zakončíme tagem *|END:GROUP|*.

A co říci závěrem? Testujte!

Testování je výborným doplňkem vašich kampaní. Ověříte si, co funguje lépe a co hůře. Důležité je testovat vždy jedinou věc. Nemá smysl testovat obsah a zároveň dva různé předměty, nebudete moci určit, co způsobilo lepší výsledky. Pokud budete testovat čas, řiďte se stejným pravidlem. Pokud budete testovat rozeslání v různých dnech, nastavte stejný čas. Testovat rozeslání v pondělí v 11 a v úterý ve 14 nemá příliš smysl, opět nebudete vědět, co zapříčinilo výsledek.

A pamatujte, že čím větší databázi máte, tím relevantnější výsledky z testování dostanete.

Přejít na diskuzi