Chcete psát nový článek, potřebujete vytvořit či zanalyzovat PPC kampaň nebo rozšiřujete web a nevíte, kde začít?

Udělejte si klasifikační analýzu klíčových slov, díky které zjistíte, co lidé vyhledávají, jaká klíčová slova by bylo dobré použít a od kterých naopak upustit. Sice to není nejkreativnější a nejzábavnější práce, ale pokud ji uděláte dobře, v budoucnu to mnohokrát oceníte.

Jak na to?

Využívat budeme některé z nástrojů pro návrh klíčových slov, nejčastěji využijeme Sklik nebo Google Adwords. Pro lepší představu vše předvedeme na reálném příkladu eshopu s luxusními svíčkami. Používat budeme Sklik a jeho nástroj „Návrh klíčových slov“ a budeme chtít zjistit, pomocí jakých frází se mohou dostat uživatelé na náš web.

Na úvod je třeba vymyslet několik nadřazených slov, pomocí kterých nalezneme slova další. Povětšinou to budou například hlavní kategorie vašeho eshopu, typy produktů či další zajímavá fráze. My použijeme „svíčky“ „vůně“ „dekorace“ „luxusní svíčky“ „vosk“ a pak jednotlivé vůně svíček.

Analýza klíčových slov

Do vyhledávacího pole vepíšeme první námi vytvořené relevantní slovo (v našem případě je to „svíčka“) a necháme vyhledat další klíčové fráze. Objeví se nám velké množství příbuzných slov i s údaji o četnosti jejich vyhledávání. V tomto bodě je na vlastním uvážení jakou velikost hledanosti budeme ještě považovat za signifikantní pro naše účely a tedy jak velký objem slov budeme v další části analýzy využívat. V našem případě jsme si stanovili hranici alespoň 10 vyhledávání daného slova či fráze. V seznamu klíčových slov se dá velmi snadno listovat pomocí šipek v pravé dolní části seznamu. Pro snazší práci s daty můžeme využít užitečný plugin. Díky němu slova snadno přidáme do přehledu, který pak zkopírujeme do Excelu.

Úpravy v Excelu

Nejprve je třeba zbavit se duplicit a sečíst hledanosti pro podobná slova, například „svíčky“ a „svíčka“. K tomu nám může napomoci nástroj Google Refine, více se o něm dozvíte na webu OpenRefine.cz. Poté co jsme sečetli duplicity a data jsou „očištěna“, vyřadíme slova, která nejsou relevantní pro náš byznys. Doporučuji si tato, pro nás zdánlivě nepřínosná, slova ukládat do separátního dokumentu, než je úplně mazat, jelikož se mohou později hodit například jako vylučovací slova v PPC kampaních. My takto vyloučíme třeba „levné svíčky“, protože takové nenabízíme a nechceme na toto slovní spojení cílit. Slovo „levné“ použijeme jako vylučovací v PPC kampaních.

Klasifikační analýza klíčových slov

Slova si rozřadíme stejně jako je tomu v tabulce. Vypozorujeme podobné znaky a podle nich slova třídíme. Já zvolil například „typ“ a „specifikace“. Zajisté by se dalo dopsat ještě velké množství kritérií jako např. „vůně“, ale vzhledem k velikosti databáze slov není nutné přidávat další.

K čemu to vlastně děláme?

Nyní můžeme slova použít. Seskupíme je do shluku slov podle stejných znaků a zjistíme tak, přes jaká slova se budou nejpravděpodobněji uživatelé dostávat na náš web a na konkrétní stránku. Důležitá fráze je pro nás „luxusní svíčky“ a slovo luxusní se dále objevuje u fráze „luxusní vonné svíčky“. Pokusíme se tedy zacílit naši homepage na frázi „Luxusní vonné svíčky“. K tomu můžeme přidat název naší značky.

V textech na stránce bychom také neměli zapomenout tuto frázi zmínit, ale i zde platí, že méně je někdy více a je tedy dobré dát si pozor na tzv. „přeoptimalizování“, tedy situaci, kdy se vstupní stránka jen hemží klíčovými slovy, ale pro čtenáře je čtení náročné a nepohodlné.

David

Přejít na diskuzi