Co je to hloubkový rozhovor?

Hloubkový rozhovor je jednou z kvalitativních výzkumných metod. Pomáhá vám zjistit jaké jsou reálné potřeby, obavy a touhy vašich zákazníků.

Jaký má přínos?

Díky hloubkovému rozhovoru zjistíte, co si opravdu zákaznici myslí o vaší službě, či produktu. Zjistíte, jak se rozhodují před nákupem, co je trápi během užívání, nebo co je naopak velice mile překvapilo. Uslyšíte, jak se zákazníci vyjadřují k vaší firmě a jaká slova používají při jejím popisu. Vytvoříte si ke svému zákazníkovi lepší vztah. Už nebudete mířit na nic neříkající cílovou skupinu, ale přímo na Tomáše a Zuzku, o kterých víte jaká mají očekávání. Vaše nové webové stránky, e-shopy, nebo redakční plány pro komunikaci na sociálních sítích získají hodnotný obsah, o který budou vaši zákazníci skutečně stát.

Podklady z hloubového rozhovoru můžete využít pro tvorbu obsahové strategie a také přípravě persón. O personách si můžete více přečíst na blogu Romana Hřebeckého.

Jak ho zrealizovat?

Rozhovor si rozdělte do tří částí. První věnujte vzájemnému představení, určení očekávání a seznámení ses průběhem rozhovoru. Zákazníka také požádejte, zda můžete celý rozhovor nahrávat. To je velmi praktické zejména v případech, kdy celý rozhovor vedete sami bez účasti dalšího spolupracovníka, který by vám pomáhal zapisovat důležité body a nápady a zároveň udržoval plynulost rozhovoru. Zároveň je nutné mít na paměti, že pro kvalitní zpracování hloubkového rozhovoru je nutné se k některým poznámkám vrátit.

Druhou část věnujte dotazování. Otázky, které budete svým zákazníkům klást, by měly být otevřené. To znamená, že na ně nejde odpovědět pouze ano, či ne. Například špatně položenou otázkou může být “Je pro vás náš produkt drahý?”. Samozřejmě, že ano. Správně byste se měli ptát “Jak na vás působí cena našeho produktu?”. Důležitá je i délka rozhovoru. Ta by v ideálním případně neměla přesáhnout jednu hodinu. Velkou roli hraje i místo konání. Pokuste se sejít se zákazníkem v jeho oblíbeném prostředí, ideálně doma, nebo v oblíbené kavárně, či restauraci.

Na závěr dejte zákazníkovi možnost celý rozhovor shrnout a případně doplnit nějaké poznatky, které jste do scénáře nezahrnuli. Poděkujte mu a předejte smluvenou odměnu. Ta by měl být ideálně finanční (cca. 500Kč).

Přejít na diskuzi