Proč Google Tag Manager (GTM) využívat?

Stačí mu jen trochu přijít na kloub a již nebudete potřebovat nahrávat novou či upravenou verzi kódů na web. Ušetříte si tedy kupu práce a navíc budete mít celkem dobrý přehled o tom, co měříte.

Jediné, co budete muset nahrát do zdrojového kódu je takzvaný kontejner. To je script, který při každém načtení stránky načte všechny kódy přímo z Google Tag Manageru. Podstatné je především to, že je stále stejný a úpravy provádíme pouze v rozhraní GTM.

Co můžeme měřit?

  • V první řadě je to základní měření výkonu stránek pomocí Google Analytics. Snadno přidáme také například měření formulářů, stažených PDF souborů, prokliknutí externích odkazů, přehrání vložených videí a podobně.

  • Přidat můžeme také měření e-commerce.

  • Pokud používáme tzv. heatmapy, můžeme i je vložit do kódu webu přes GTM.

  • Remarketingové kódy jsou dalším typickým prvkem, který lze vložit do kontejneru.

Začínáme s GTM

Prvním krokem je vytvoření účtu na Google.com/tagmanager. Zde se zaregistrujeme a vytvoříme si první účet. V rámci účtu můžeme přidávat nové uživatele a především vytvářet nové kontejnery. Většinou bude platit, že 1 kontejner = 1 web. GTM nám ihned poskytne script, který nahrajeme na všechny stránky webu. Toto je jediný okamžik, kdy budeme potřebovat kodéra.

A poté už se dáme do tvorby značek, pravidel a pro pokročilejší i maker.

  • Značky jsou kódy měřícího systému, například Google Analytics, Sklik, atd.

  • Pravidla určují, kde se budou jednotlivé kódy spouštět. Může to být na všech stránkách webu - to bude patrně nejčastější situace - nebo se mohou jednotlivé kódy spouštět například pouze při kliknutí na externí odkaz atd.

  • Makra jsou proměnné, které budou předávány do měřícího systému.

Co dále?

Google Tag Manager je komplexní nástroj, kde si každý přijde na své a originalitě se meze nekladou. Je tudíž jasné, že existuje velké množství typů měřících kódů. Proto vám na konci článku nasdílím různé zdroje, odkud budete moct čerpat všemožné informace a zde vám jen ukáži, jak připravit základní měření Google Analytics.

Budeme potřebovat jedno pravidlo, které stanoví spuštění měřícího kódu na všech stránkách. Toto je již standardně vytvořeno, ale jinak je to celkem jednoduché. Do podmínky zadáme URL rovnající se regulárnímu výrazu „.*“, což zajistí měření na všech stránkách.

A poté vytvoříme značku pro měření Google Analytics. Značku si pojmenujeme například Google Analytics. Vybereme typ značky, to bude nejčastěji Universal Analytics. Přidáme naše číslo pro měření, které nalezneme v sekci „Správce“ v Google Analytics. Poté ještě vpravo přiřadíme pravidlo pro spuštění a uložíme.

Google Tag Manager

Takto jsme vytvořili značku pro základní měření Google Analytics. Postupně můžeme přidávat značky pro měření formulářů a tak dále. Poté co vše nastavíme dle našich představ, zvolíme tlačítko Publikovat na pravé straně přehledu kontejneru, které napoví scriptu na stránce, že právě toto je aktuální verze kontejneru a veškerá předchozí nastavení začínají od tohoto momentu fungovat.

Jedná se o trochu složitější problematiku, a proto pokud se budete chtít na něco zeptat, neváhejte napsat nebo komentovat přímo pod článkem. A zde je slíbený přehled zdrojů informací:

Jak na Google Tag Manager od H1

GTM - efektivní správa měřících kódů

Anglické zdroje

GTM: A step by step guide

Blog Simo Ahava - mj. ho můžete vidět za necelý měsíc na Marketing festivalu

Přejít na diskuzi