Jak a kde správně komunikovat? Jedna z nejčastějších otázek, které si pokládáte, když přemýšlíte, jak dostat vaši službu či produkt k co největšímu počtu zákazníků. Existuje celá řada komunikačních kanálů. Který z nich ale vybrat a jak postupovat? O tom bude dnešní článek a framework Bull's eye.

Bull's eye

Framwork Bull's eye vychází z knihy Traction a monitoruje 19 distribučních kanálů, které můžete využít pro propagaci vašeho podnikání. Je pomocníkem a určuje strategii volby těch správných kanálů. Proces využití frameworku se skládá z pěti částí.

Brainstorm

Pro každý z 19 kanálů vymyslíme alespoň jednu strategii, jak daný kanál využít. Jedná se o brainstorming, takže povolte uzdu své fantazii a ze svého slovníku vypusťte “ne” a “to nepůjde”. Zároveň se pokuste být co nejkonkrétnější. Chcete např. své podnikání přiblížit zákazníkům na odborných diskuzích? Zamyslete se i na jakých a o čem budete mluvit. Chcete propagovat váš produkt v novinách? V jakých a kolik vás to bude přibližně stát?

Třiďte ty kanály, u kterých budete mít více nápadů. Pomohou vám k tomu tyto tři otázky.

  • Jak je pravděpodobné, že bude nápad fungovat? (1 - 5)
  • Jaké jsou předpokládané náklady na realizaci nápadu v porovnání s tím, kolik mi mohou přinést uživatelů? (1 - 5)
  • Kolik času potřebujeme na realizaci spuštění? (1 - 5)

Hodnocení

Roztřiďte všechny kanály a nápady do třech sekcí.

  • Nejvyšší potenciál
  • Vyšší pravděpodobnost
  • Dlouhodobý rozvoj

V tomto kroku se dostáváme i k vysvětlení názvu frameworku. Pro třídění můžete vyzkoušet tento "terč".

Framework Bullseye

Prioritizace

Ze všech kanálů a nápadů, které máte v kolonce s nejvyšší pravděpodobností, vyberte 3. Je to z toho důvodu, abyste eliminovali náklady spojené s testováním vašich nápadů. Více testů vede i k více chybám a ztrátě soustředění.

Testování a vyhodnocení

Vybrané nápady uvádíme do reality. Co nejrychleji a nejlevněji je to možné. Při testování nechceme dosahovat nejvyšších výsledků, ale pouze si ověřit, zda může vybraný kanál a nápad fungovat.

Při vyhodnocování testů si odpovídejte na následující otázky.

  • Jak nákladné bylo získat jednoho zákazníka?
  • Kolik zákazníků jsme přes daný kanál získali?
  • Jaký typ zákazníků jsme získali? Odpovídají tito zákazníci naší cílové skupině?

Zaměření a rozšíření

Na základě získaných dat se rozhodněte, které z předem vybraných tří jsou pro vás nejvýhodnější. Pokud některý z nich, nebo i všechny neuspěly zaměřte se na další, které máte v ostatních sekcích (viz sekce Rank).

Takto postupujte stále dokola do té doby, než naleznete ty správné distribuční kanály, které jsou pro vás nejvýhodnější. Je nutné mít na paměti dva důležité fakty.

 

Může se vám stát, že ani jeden zvolený kanál a nápad nebudou fungovat. Neztrácejte naději. V tomto případě využijte všechna nasbíraná data a celý proces opakujte znovu.

Každý z vybraných kanálů přestane po čase růst (ať již z důvodu malého počtu zákazníků, nebo počínání konkurence). Jakmile se tak stane, je vhodné kanál vyměnit.

Na závěr našeho článku vám přináším soupis všech 19 distribučních kanálů.

Distribuční kanály

  1. Virální marketing
  2. Vztahy s veřejností (PR)
  3. Nekonvenční PR
  4. Reklamy ve výsledcích vyhledávání (SEM)
  5. Reklamy na sociálních sítích a displejové reklamy
  6. Tištěné, televizní a ostatní mediální reklamy
  7. Dohledatelnost ve vyhledávání na základě klíčových slov (SEO)
  8. Obsahový marketing
  9. E-mailový marketing
  10. Inženýrský marketing
  11. Vzdělávací obsahový marketing a blogy
  12. Budování obchodních spojení s jinými značkami (BD)
  13. Podpora přímého prodeje
  14. Affilační programy
  15. Využití již existujících platforem k šíření obsahu
  16. Výstavy a veletrhy
  17. Konference a sponzoring
  18. Rozšíření povědomí o produktu před jeho uvedením na trh
  19. Budování komunity

Chcete se o tomto frameworku, nebo distribučních kanálů dozvědět více? Ozvěte se mi.

 

Přejít na diskuzi